Writings

Some of my recent thoughts on sustainable business, science, and society.

Viherpesu

UNIT Magazinen haastattelussa: Viherpesun sijaan kuluttaja haluaa kuulla yrityksen kehityksestä, myös virheistä

March 20, 2021

Avaan tuoreessa UNITin haastattelussa, miksi yritysten kannattaa kertoa myös epäonnistumisistaan kestävän kehityksen parissa. Avoimuus tekee kestävyyden siirtymistä läpinäkyviä, ehkäisee viherpesua ja lisää sidosryhmien luottamusta.Lue koko haastattelu tästä linkistä. Unit on Tampereen korkeakouluyhteisön raikas poikkitieteellinen julkaisu, joka paneutuu ajankohtaisiin…

Patagonia Vote the assholes out

Talouselämän Tebatti: Onko yritysaktivismi uhka vai mahdollisuus?

February 17, 2021

*Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Talouselämän Tebatti-palstalla 11.10.2020 Amerikkalainen vaatevalmistaja Patagonia onnistui syyskuussa yllättämään asiakkaansa, kun ensimmäiset Stand Up -shortsien ostajat keksivät kurkata pesulapun taakse. Pesulapun taakse vastuullisen vaateteollisuuden esikuva oli nimittäin kirjaillut yrityksen poliittisen kannanoton ”Vote the Assholes…

Kestävä liiketoiminta

Medita Communications Blogi: Miten kestävä liiketoiminta muuttuu vuonna 2021?

January 6, 2021

*Kirjoitus on alunperin julkaistu Medita Communicationin blogissa joulukuussa 2020* Vuosi 2020 jää monien vastuullisuusammattilaisten mieleen vuotena, jolloin kestävä liiketoiminta viimeinkin näkyi toimitusjohtajien twiittien lisäksi myös konkreettisissa investointipäätöksissä, strategiauudistuksissa, ja yritysten aiempaa aktiivisemmassa osallistumisessa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ongelmanratkaisuun. Tämä…

SHIFT Business Webstival: My speech on sustainable business now online

December 2, 2020

At SHIFT Business Webstival 2020, I got the opportunity to discuss sustainable business models as a way for companies to move beyond legal compliance, eco-efficiency, sustainability reporting, and other incremental intentions that are still dominating the sustainability rhetoric…

Viherpesu

Kauppalehden haastattelussa: Yritysjohtaja, vältä myös tahatonta viherpesua

November 5, 2020

Kauppalehti haastatteli minua yritysten viherpesusta. Tahallisesta ja tahattomasta. Moni yritys nimittäin syyllistyy tietämättään ja tahtomattaan viherpesuun, valkopesuun, pinkkipesuun tai yleiseen purpose-washingiin. Uskon kuitenkin, että suurin osa meistä haluaa toimia oikein. Siksi meidän on laajennettava meidän ajattelun ja tekemisen…

Tampereen kauppakamari

Kauppakamarilehden kolumni: Yritysten yhteiskunnallisen roolin murros

October 21, 2020

Hengittäminen on ihmisen elossa pysymisen kannalta välttämätöntä, mutta onko se ihmisen olemassaolon ainoa tarkoitus?Samalla tavoin voiton tuottaminen on edellytys yritysten elossa pysymiselle, mutta onko se yritysten olemassaolon ainoa syy? Lue kolumnini Kauppakamarilehden online-versiosta täältä.

Gofore podcast

Vieraana Goforen #Recoding podcastissa: Mikä on yritysten yhteiskunnallinen rooli?

October 19, 2020

Näemme yhä näyttävämpiä ilmastotekoja ja yhä värikkäämpää vastuullisuusviestintää. Mutta moniko tekijä niiden taustalla tai yleisössä ymmärtää, miksi näitä vastuullisuustekoja tehdään nyt myös yritysmaailmassa? Olen jo pitkään halunnut keskustella syvällisesti yritysten yhteiskunnallisesta roolista. Toiveeni toteutui, kun pääsin Goforen #recoding…

SHIFT Business Webstival: The Quest for Sustainable Business Models

September 22, 2020

The idea of ‘building back better’ from COVID-19 is admirable, but it is not happening without companies redesigning their business models. *The original writing is published in The SHIFT blog that celebrates the movement for intelligent business. The SHIFT Webstival is…

Aamulehden haastattelussa: Kun yritys ymmärtää yhden tärkeän asian, menestys tulevaisuudessa on todennäköistä – ”Silloin ollaan kilpailijoita edellä”

July 22, 2020

Aamulehti teki lauantaina 11.7.2020 kestävästä liiketoiminnasta yhden lehtensä pääaiheista. Aamulehden jutussa kerron, mitä kestävän tulevaisuuden rakentaminen yritykseltä vaatii ja miksi se on niin tärkeää. Juttu herätti vilkasta keskustelua somessa, joka on merkki siitä, että nämä aiheet puhututtavat niin…